26 April 2011

3 Ogos 2012---> Tarikh Malapetaka

Assalammualaikum dan selamat sejahtera






Aku ada terbaca satu entry yang menggemparkan sebagai umat Islam di belog ini. Pada tahun hadapan, 3 Ogos 2012 bersamaan 15 Ramadhan 1433 Hijrah kebetulan hari Jumaat, akan terjadi sesuatu ke atas muka bumi ini.






Dari Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda:


"Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itu.". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah? " Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: " Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus ", kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa". (Al Hadis)



Aku adalah buat research sikit-sikit pasal ni, ada yang cakap Hadis ni tak sahih tapi tak tahulah kan. Kita sebagai umat Islam ni, haruslah tingkatkan ibadah dan jauhi laranganNYA.
Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. :)

5 comments:

F A I Z said...

as salam. singgah dan follow.hurm menarik cam da hmpir sangt ni..takut dibuatnya... http://pendambamawar.blogspot.com/2011/04/kiamatdua-perkara-yang-menjadi.html jemput singgah..

OreO HitaM said...

Sama2 tingkatkan ibadat..tak penting bila kiamat..yg penting adakah kita dah bersedia..

rabiatuladawiyah saleh said...

saya pom buat researc jgak.cari kt google pasal Nu;iam bin hammad2, die cakap nie hadis maudu, xsahih, sanad die pom xjelas mcm hadis2 yg laen..tp btol mcm kate awk, sebagai pengajaran bagi kite untuk berhati2 dalam melakukan amalan.

suka cartoon said...

penah dengar jugak yg hadis tu tak sahih..sebab Nabi tak pernah pun menyatakan tarikh sebenar hari Kiamat...Baginda cuma menyatakan kiamat berlaku hari jumaat jer...sekiranya saya salah saya mintak maaf...dan perbetulkan saya...=)

FariesHisName said...

pengkongsian yg bagus n mnginsafkan..thanks sbb bkongsi..bersama2 mberbanyakkn amalan di bln Ramadhan ini.semoga barakah.amin.. :)